Österlen 360°
Tryde 1803, 273 97 Tomelilla
Besök: Stationshuset i Tomelilla
Telefon: 0417-270 27
Epost:

 

Opera på Österlen...
Malmöoperan turnerar i regionen

...och i Malmö
Recensioner från Operan och Malmö Dramatiska Teater

Snøhetta från Kivik Art till London
Österlen 360° visar Snøhettas senaste skapelse i Londons Hyde Park

Millroth till Malmö?
Ledningen för Ystads konstmuseum har sökt chefspost i Malmö konsthall
 
Om Lars Vilks utspel
Nytt inlägg på Emmas BLOGG!

Fredrik Fischer: Tack signor  Pavarotti!:
Kulturbloggen

Ljudskulptur i Brösarp
NEON gestaltar tingens oanade ljud

Brantevikskådespelare i ny SVT-serie:
Följ "Upp till kamp" i SVT1 med Simon J Berger

Österlen 360° på Documenta
Specialrapport för webben från en av världens största konstutställningar



Rapport från Köpenhamns Metropolis-biennal
Konstnärliga iscensättningar får oss att uppleva staden som teater




Kivik Art Centre öppet:
Läs allt du behöver veta om den första etappen, Kivik Start




 

 

Till första sidan
Film Special Matkonst med An... Homestyling: va... Kirsten Olléns ... Documenta Kasse... Snøhetta från K...

Documenta 12 i  Kassel – en av världens största konstutställningar

I den sydtyska staden Kassel pågår fram till 23 september den internationella konstmanifestationen Documenta 12. Vart femte år arrangeras denna omfattande konstutställning, utspridd på flera olika platser i staden och med deltagande konstnärer från världens alla hörn, i år med eskimåer såväl som afrikaner och kineser. Mer än en halv miljon besökare dras till Kassel under de 100 dagar utställningen varar. Österlen 360° har åkt ner för att ta tempen på samtidskonsten.

 

     

Överst: Ricardo Basbaum "Would you like to participate in an artistic experience?" (2007)

Nederst: Simryn Gill: "Throwback, remade internal systems from a 1913 Tata Truck" (1985-2007)

Överst: Mary Kelly: "Love Songs – Sisterhood is POW... (2005)

Nederst: Ines Doujak: ur "Siegesgärten" (2007)

 

Överst: Mary Iole de Freitas: Untitled (2007)

Nederst: Mary Kelly: The Ballad of Kastriot Rexhepi (2001)

 
  

Österlen 360° på Documenta 12 i Kassel

Redan i början av den stora, specialbyggda utställningspaviljongen flockas åskådare kring en tolv meter lång planteringslåda, fylld av småväxta hemtrevnad med förstorade fröpåsar som stuckits ned mellan dem på pinnar. Vid närmare anblick på fröpåsarna står inte bara namn och ursprung på en planta: ”fröpåsen” anger hela den aktuella politisk-ekonomiska historien och situationen kring de benämnda växterna. Genmanipulationer, multinationella kosmetikagruppers patent och utvinning av medicinalväxter, miljöangrepp – allt kan speglas genom olika plantors realitet i vår resurskrävande värld.
    Konstverket heter ”Siegesgärten” (2007), av österrikiskan Ines Doujak, och kan sägas representera det politiska engagemang och den fysiskt påtagliga verklighetsanknytning som finns i en stor del av de mer än 500 konstverken och installationerna på årets Documenta. En bit bort från Doujaks planteringslåda står en magnifik, lång afrikansk båt uppställd framför en fondvägg med en intagande afrikansk naturbild. Båten heter ”Dream”, av Romuald Hazoumé från Benin. Den skildrar människors drömmar att fly bort, via havet, men denna båt är gjord av återanvända bensindunkar i plast och är full av öppna gluggar där vattnet oundvikligen skulle sippra in och dränka planerna för dem som vågade  drömma sig bort.


Och vart ska man egentligen drömma sig hän när vi alla bor på en jord som pumpar ut sista droppen av sina naturresurser, som i generationer förvaltar orättvisor – mellan länder, inkomstgrupper, kön, etniska grupper, språk, moden och livsstilar? Documenta 12 visar att konsten i dag har ett djupt och allvarligt engagemang i den värld som omger oss. Den skildrar alla dessa små och stora paradoxer som tillhör vår vardag, öppna och underliggande konflikter. Men om dagens konstnärer är medvetna så känns de sällan fördömande. De överlåter åt betraktaren att känna sig personligt drabbad av gestaltningarna.
    Förmodligen framkallas denna känsla av diskuterande, reflekterande konst av att verken oftast är multimediala. De iscensätts av föremål, film, foto, måleri och ljud som  i flera dimensioner och med olika infallsvinklar belyser våra brännande frågor. Konstnärerna använder sig i hög utsträckning av materia hämtad ur en icke-konstnärlig vardag, vilket ger associationer till tingens socio-ekonomiska sammanhang. Konstens gestaltningar väcker frågor om människans problem och möjligheter i nuet, men gör inga entydiga påståenden.


En särskilt minnesvärd videoinstallation heter The Lightning Testimonies av den indiske dokumentärfilmaren Amar Kanwar. På åtta stora tv-skärmar i ett rum sänder han parallellt åtta filmer där familjer och kvinnor på olika platser i norra Indien och Bangladesh har blivit utsatta för övergrepp, våldtäkter och våldshandlingar. Först verkar det vara olika versioner av ett och samma brott som begåtts mot kvinnor i en gränsby. Sedan framgår det att det rör sig om olika händelser på olika platser, och Kanwar fångar med denna presentation hur förtryckande kulturmönster tar sig uttryck i Indiens olika delar. Kanwar visar hur övergrepp går igen, oavsett plats, oavsett tid, men hans filmer innebär också fängslande skildringar av styrkan hos kvinnor, förmågan att berätta och gestalta trauman. Det är en inneboende kraft i människan, att finna berättelser, framställningar och metaforer som hjälper oss övervinna det allra svåraste vi upplevt.
    I det avseendet spelar en global konstutställning som Documenta 12 en viktig roll. Här får vi möta vår värld i kreativa former som inte förskönar den, men som får den att kännas verklig. Konstens nyfikna utforskningar och reflektioner upprättar dynamiska samband mellan vitt skilda fenomen och en förståelse för det som är. Då känns jorden som en plats man aldrig vill drömma sig bort ifrån.


 Reportage: Theresa Benér, kulturredaktör Österlen 360° (text) och Peggy Eklöf,  chefredaktör Österlen 360° (foto)

 
 

Överst: Charlotte Posenenske: Drehflügel Serie E (1967/2007)

Nederst: Romuald Hazoumé: Dream (2007)

 

Överst: Juan Dávila: The Arse End of the World (1994)

Nederst: Romuald Hazoumé: Självporträtt (1995)

 

Överst: Lili Dujourie: Sonate (2007)

Nederst: Lin Yilin: Safely Manouevering Across Lin He Road (1995)

   
     
     

Fakta Documenta 12

Var? Kassel, 150 km söder om Dortmund

När? Vart femte år sedan 1955. Pågår i 100 dagar varje gång. Årets upplaga pågår t o m 23/9

Hur? Boka biljett i förväg på [email protected]. Endagskort kostar 18 €. Tvådagarskort (rekommenderas för det är mycket att se) kostar 27 €. Eller köp det på plats. Det är färre besökare nu mot slutet av utställningen.

Hotelltips? Markhotel Domus, 10 minuters promenad från utställningsområdet i centrum. Kostar från 100 €/natt för ett dubbelrum och inkluderar både frukost och en lätt kvällsbuffet.

 

 

<annonser>
</annonser>
Österlen 360° | Tryde 1803 | 273 97 Tomelilla
Telefon: 0417-27027 | Mobil: 070-2962317 | email: