Österlen 360°
Tryde 1803, 273 97 Tomelilla
Besök: Stationshuset i Tomelilla
Telefon: 0417-270 27
Epost:

 

Skillinge Teater spelar revy
Katarina Zell och Michael Segerström i nyskrivna stycket Snart halvtid

Blodsbröder får premiär i Kristianstad
Den kända musikalen sätts upp av Malmö Opera och Musikteater

Gert Aspelin ställer ut i Malmö
Ny serie experiment där han skildrar markformer utanför Kivik

Sally Mann imponerar på Dunkers Kulturhus
Naket, suggestivt, vågat, trevande, pulserande, obehagligt, sökande...

Foto: Sally Mann

Från Edens bördiga slätter till Österlens Elysium?
Emma reflekterar över de namn som för våra projekt in i framtiden 

"Omskakande teaterupplevelse"
Fredrik Fischer recenserar Malmö Operas "Salomé"

Foto: Malin Arnesson

Stickdesigner till Österlen
Workshop hos Etha med ledande stickdesignern Elsebeth Lavold

Teatrum i motvind
Tvingas ställa in sin planerade våruppsättning på Ystads Teater

Kungliga medaljer till Äppellunden
Kerstin Nerbe och Lillemor Husberg har fått utmärkelser av kungen

Teckningar, skulptur och konstagentur i Ystad
Sista dagarna för utställningarna på Ystads konstmuseum

Johan Röings "Brutus". Foto: Johan Röing

Klas Östergren om husbyggen och författande


I intervjuboken med Stephen Farran-Lee (bild)

Gitarrbyggaren Michael Sandén firar 25-årsjubileum Nytt samlingsalbum där kända artister spelar på Sandéns "fjärilsgitarrer"

Till första sidan
Kivik Art Centr... Documenta Kasse...

Documenta 12 i  Kassel – en av världens största konstutställningar

I den sydtyska staden Kassel pågår fram till 23 september den internationella konstmanifestationen Documenta 12. Vart femte år arrangeras denna omfattande konstutställning, utspridd på flera olika platser i staden och med deltagande konstnärer från världens alla hörn, i år med eskimåer såväl som afrikaner och kineser. Mer än en halv miljon besökare dras till Kassel under de 100 dagar utställningen varar. Österlen 360° har åkt ner för att ta tempen på samtidskonsten.

 

     

Överst: Ricardo Basbaum "Would you like to participate in an artistic experience?" (2007)

Nederst: Simryn Gill: "Throwback, remade internal systems from a 1913 Tata Truck" (1985-2007)

Överst: Mary Kelly: "Love Songs – Sisterhood is POW... (2005)

Nederst: Ines Doujak: ur "Siegesgärten" (2007)

 

Överst: Mary Iole de Freitas: Untitled (2007)

Nederst: Mary Kelly: The Ballad of Kastriot Rexhepi (2001)

 
  

Österlen 360° på Documenta 12 i Kassel

Redan i början av den stora, specialbyggda utställningspaviljongen flockas åskådare kring en tolv meter lång planteringslåda, fylld av småväxta hemtrevnad med förstorade fröpåsar som stuckits ned mellan dem på pinnar. Vid närmare anblick på fröpåsarna står inte bara namn och ursprung på en planta: ”fröpåsen” anger hela den aktuella politisk-ekonomiska historien och situationen kring de benämnda växterna. Genmanipulationer, multinationella kosmetikagruppers patent och utvinning av medicinalväxter, miljöangrepp – allt kan speglas genom olika plantors realitet i vår resurskrävande värld.
    Konstverket heter ”Siegesgärten” (2007), av österrikiskan Ines Doujak, och kan sägas representera det politiska engagemang och den fysiskt påtagliga verklighetsanknytning som finns i en stor del av de mer än 500 konstverken och installationerna på årets Documenta. En bit bort från Doujaks planteringslåda står en magnifik, lång afrikansk båt uppställd framför en fondvägg med en intagande afrikansk naturbild. Båten heter ”Dream”, av Romuald Hazoumé från Benin. Den skildrar människors drömmar att fly bort, via havet, men denna båt är gjord av återanvända bensindunkar i plast och är full av öppna gluggar där vattnet oundvikligen skulle sippra in och dränka planerna för dem som vågade  drömma sig bort.


Och vart ska man egentligen drömma sig hän när vi alla bor på en jord som pumpar ut sista droppen av sina naturresurser, som i generationer förvaltar orättvisor – mellan länder, inkomstgrupper, kön, etniska grupper, språk, moden och livsstilar? Documenta 12 visar att konsten i dag har ett djupt och allvarligt engagemang i den värld som omger oss. Den skildrar alla dessa små och stora paradoxer som tillhör vår vardag, öppna och underliggande konflikter. Men om dagens konstnärer är medvetna så känns de sällan fördömande. De överlåter åt betraktaren att känna sig personligt drabbad av gestaltningarna.
    Förmodligen framkallas denna känsla av diskuterande, reflekterande konst av att verken oftast är multimediala. De iscensätts av föremål, film, foto, måleri och ljud som  i flera dimensioner och med olika infallsvinklar belyser våra brännande frågor. Konstnärerna använder sig i hög utsträckning av materia hämtad ur en icke-konstnärlig vardag, vilket ger associationer till tingens socio-ekonomiska sammanhang. Konstens gestaltningar väcker frågor om människans problem och möjligheter i nuet, men gör inga entydiga påståenden.


En särskilt minnesvärd videoinstallation heter The Lightning Testimonies av den indiske dokumentärfilmaren Amar Kanwar. På åtta stora tv-skärmar i ett rum sänder han parallellt åtta filmer där familjer och kvinnor på olika platser i norra Indien och Bangladesh har blivit utsatta för övergrepp, våldtäkter och våldshandlingar. Först verkar det vara olika versioner av ett och samma brott som begåtts mot kvinnor i en gränsby. Sedan framgår det att det rör sig om olika händelser på olika platser, och Kanwar fångar med denna presentation hur förtryckande kulturmönster tar sig uttryck i Indiens olika delar. Kanwar visar hur övergrepp går igen, oavsett plats, oavsett tid, men hans filmer innebär också fängslande skildringar av styrkan hos kvinnor, förmågan att berätta och gestalta trauman. Det är en inneboende kraft i människan, att finna berättelser, framställningar och metaforer som hjälper oss övervinna det allra svåraste vi upplevt.
    I det avseendet spelar en global konstutställning som Documenta 12 en viktig roll. Här får vi möta vår värld i kreativa former som inte förskönar den, men som får den att kännas verklig. Konstens nyfikna utforskningar och reflektioner upprättar dynamiska samband mellan vitt skilda fenomen och en förståelse för det som är. Då känns jorden som en plats man aldrig vill drömma sig bort ifrån.


 Reportage: Theresa Benér, kulturredaktör Österlen 360° (text) och Peggy Eklöf,  chefredaktör Österlen 360° (foto) -
Publicerat augusti 2007

 
 

Överst: Charlotte Posenenske: Drehflügel Serie E (1967/2007)

Nederst: Romuald Hazoumé: Dream (2007)

 

Överst: Juan Dávila: The Arse End of the World (1994)

Nederst: Romuald Hazoumé: Självporträtt (1995)

 

Överst: Lili Dujourie: Sonate (2007)

Nederst: Lin Yilin: Safely Manouevering Across Lin He Road (1995)

   
     
     

Fakta Documenta 12

Var? Kassel, 150 km söder om Dortmund

När? Vart femte år sedan 1955. Pågår i 100 dagar varje gång. Årets upplaga pågår t o m 23/9

Hur? Boka biljett i förväg på [email protected]. Endagskort kostar 18 €. Tvådagarskort (rekommenderas för det är mycket att se) kostar 27 €. Eller köp det på plats. Det är färre besökare nu mot slutet av utställningen.

Hotelltips? Markhotel Domus, 10 minuters promenad från utställningsområdet i centrum. Kostar från 100 €/natt för ett dubbelrum och inkluderar både frukost och en lätt kvällsbuffet.

 

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Namn:

Epost:

<annonser>
</annonser>
Österlen 360° | Tryde 1803 | 273 97 Tomelilla
Telefon: 0417-27027 | Mobil: 070-2962317 | email: